Ikke til stede: Georg Græsholt (studieorlov)
OBS: Mødet blev afholdt over Zoom
1. Velkomst og indledning
PUNKTER TIL GODKENDELSE FRA FU MØDET
2. Vedtægter
a. Vedtægter fra KKEF
Beslutning: Vedtægterne fra Kirkekasserer Esbjerg Fanø skal godkendes. Opsigelsen er ændret i KKEF vedtægterne fra 1 års til 2 års varsel. Indstilling til MR: FU indstiller til godkendelse af dette.
Bilag 1: KKEF Vedtægter 22. februar 2021 – udkast
Vedtægterne for KKEF er godkendt af menighedsrådet.
b. Forretningsorden for MR
Gennemgang af revideret udkast af forretningsorden for menighedsråd.
Indstilling til MR: Forretningsudvalget indstiller til at menighedsrådet godkender den reviderede forretningsorden for menighedsrådet.
Bilag 2: Forretningsorden for menighedsråd – Kvaglund kirke – revideret 16-03-2021
Revideret udkast af forretningsordenen for menighedsrådet er godkendt af menighedsrådet. Forretningsordenen skal underskrives af formand og næstformand. (Forretningsordenen vil være til underskrift på kontoret).
c. Vedtægt for FU
Revideret vedtægt for forretningsudvalg
Indstilling til MR: Forretningsudvalget indstiller til at menighedsrådet godkender den reviderede vedtægt for forretningsudvalget.
Bilag 3: Vedtægt for forretningsudvalget – Kvaglund kirke – revideret 16-03-2021
Punkt 2.3 skal tilrettes, så der står at næstformanden også sidder med i FU.
Forretningsordenen godkendes med denne justering – og genbesøges senere, når der evalueres på den nye måde at være menighedsråd på.
PUNKTER TIL ORIENTERING FRA FU MØDET
3. Bygninger og inventar: Status på Folkehuset
Orientering: Status på Folkehuset Kvaglund.
Ejerforholdene angående grunden for biblioteket skal undersøges og afklares yderligere. Der er nu rettet henvendelse til ejerforeningen. Vurderingen er at det ikke påvirker købsprisen samlet set.
Derudover har der været møde angående økonomien. Pengene der allerede nu kan frigives, kan frigives til drift. Det undersøges hvilke midler der kan karakteriseres som drift. Derudover er arbejdet i gang med udarbejdelse af samarbejdsaftale mellem kirken og kommunen.
4. Personale
a. Opfølgning på evaluering af ledelsesstrukturer
Orientering: Næstformanden vil lave et oplæg til hvordan der kan evalueres på ovenstående. Oplægget kommer på til næste FU-møde i maj.
Der vil i oplægget blive lagt op til at evalueringen kan gennemføres i efteråret.
b. Opfølgning på arbejdsmiljø
Orientering: Formandskabet vurderer, at der ikke er noget som er nødvendigt at man følger op på, på nuværende tidspunkt.
5. Øvrig opfølgning på sidste FU møde
Mulighed for at stille opfølgende spørgsmål til referatet.
Bilag 4: Referat fra FU-møde 16.03.21.
Der er ingen opfølgende spørgsmål til referatet.
6. Stillingsbeskrivelse til leder af Folkehuset
Jakob og Maibritt har lavet et udkast til et stillingsopslag til en leder af Folkehuset Kvaglund. Den er forud drøftet på FU-mødet.
Til drøftelse, kommentarer og eventuel godkendelse.
Bilag 5: Stillingsopslag for leder af Folkehuset Kvaglund, version 2.
Det aftales til slut, at der arbejdes videre med stillingsopslaget i daglig ledelse ud fra de ændringer og kommentarer, som er frembragt på mødet.
Et revideret udkast kan udsendes til eventuel godkendelse til menighedsrådet på mail.
7. Tema: Børn og Unge
a. Status på børneområdet v. Allan/AnneMarie/Margrethe
Børne- og juniorkirke
Børne- og juniorkirken er opdelt i 4 teams med ca. 4 personer i hvert team. Det opleves at der er en stor styrke ved at bruge teams. Der er mange flere involverede nu end der var tidligere i børneområdet. Pt. er der kun ressourcer til at dække G2 og G3 gudstjenester, men der er et ønske om at kunne dække G1 gudstjenester på sigt også.
Junior og teenklynge
Der er både en juniorklynge og en teenklynge. Junior- og teen klynge mødes normalt hver 14. dag i private hjem (dog ikke under corona). Der har også været besøg udefra, samt besøg ved andre i menigheden. Konceptet er normalvis at man mødes på skift hjemme ved hinanden, hvor forældrene hjælper med at stå for aftenen.
BUO
BUO Kvaglund blev oprettet i november. Bestyrelsen består af Margrethe, Birthe, Allan og Anne Marie, samt Lena som suppleant. BUO Kvaglund kan være paraply for børn og unge aktiviteter i kirken. Derudover er der mulighed for øget økonomi via oprettelsen af BUO, da der kan søges forskellige tilskud.
BUO Kvaglunds bestyrelsen ser det som deres overordnede formål at sikre gode rammer for børn og unge i kirken. Det ses dog stadig som vigtigt med koordinatorer for børne- og unge området – pt. Allan og Anne Marie – da disse varetager den daglige drift. Allan og Anne Marie er begge med i bestyrelsen, men skulle der på sigt være andre koordinatorer er det vigtigt at bevarer samarbejdet mellem områdelederne for børne- og ungeområdet og BUO Kvaglund.
Visioner og drømme: Børnelejr 2022
Der er en stor drøm om at lave børnelejr for børn og unge i sognet i 2022 med kirken som arrangør. Det primære formål skal være at møde børnene med godhed og give dem gode oplevelser. Derigennem håber man at kunne vise dem Guds kærlighed og give dem et positivt møde med kirken. Det er en drøm at det kan blive et fælles menighedsprojekt med en sådan lejr.
Økonomi
Der er et ønske om at der afsættes et punkt i budgettet til børne- og ungdomsarbejde. Jens informerer, at er pt. allerede er afsat penge i budgettet, men kun mindre beløb. Der er enighed om at det er vigtigt at afsætte flere penge i budgettet, som kan bruges til børne- og ungearbejdet. Jens noterer, at det skal på til næste budgetplanlægning. MR godkender, at der skal sættes flere penge af i budgettet.
b. Rock Solid Klub v. Jakob
Beslutning og drøftelse:
Jakob og Allan har været i kontakt med David fra Youth For Christ (YFC) omkring opstart af en Rock Solid klub i Kvaglund kirke. Drøftelse af dette.
Bilag 6: Kvaglund Rock Solid kickstart – intro
Det vedtages, at der må bruges 32.000 kr. til opstart af Rock Solid klub.
8. Eventuelt
Valg af person til at stå for indledning til næste MR-møde.
9. Afrunding og afsluttende bøn
Dato for næste MR-møde: torsdag d. 27. maj 2021. Tema: Menighedsfællesskab
Derudover: torsdag d. 8. april 2021 kl. 16.30: Kirkesyn
Alle er velkomne, men som regel deltager kirkeværge, kasserer og kirketjener.